siden 1986
© Jörg Becker 2023
Ofte spurt: Passer den på min Volvo? Lønner det seg? Svar: Ofte, og ellers også oftest når mindre tilpasninger er gjort. XT er ikke særs større enn enkle 60A-dynamoer men kan levere mye mer enn alle original monterte standard-dynamoer. Litt forklart. Det første er to faktorer som er viktig: Bunnfeste og Reim. Reim: Energi som skal ut må også inn. Både XT170 og 250 krever minst dobbelt V-reim eller Polyrib (5PK eller bedre). Eldre Volvo Penta ble flest levert med 2“ Singlefoot SF og enkelt V-reim (60A). Men mange av dem enten er, eller kan oppgraderes til dobbelt eller t.o.m. 3x V-reim. Disse reimhjul kan kjøpes fra Volvo direkte, ikke Balmar. NYERE Volvo Penta kommer med Polyrib reim, nyere D2 med 5PK og 4“ bunnfeste. Disse dynamoene kan vanligvis erstattes med XT170-DF4, noen med 6PK også med XT250. Balmar leverer også noen Polyrib-kit til både Volvo og noen Perkins som har samme basismotor. D2-55 med 1xV-reim, men også modellene 40 - 75 kan bygges om til Altmount 10-PJ (….som er god for over 350A). Spør oss ! Bunnfeste: XT 170 leveres med bl.a. feste SF 1” og 2”, og DF 4” J-180 style XT 250 leveres med bl.a. feste SF 1” og 2”, 3.15“ Yanmar feste og DF 4” J-180 style (A) 1” Single Foot (Spindle Mount) “Motorola Style “ Balmar XT-SF Series (B) 2” Single Foot (Spindle Mount) “Delco Style” Balmar XT-SF Series (C) 3.15“ Dual Foot (Saddle Mount) „Yanmar feste“ flest Hitachi. (D) 4” Dual Foot (Saddle Mount) “J-180 Style” Balmar XT-DF4 Series Volvo leveres med enten 2“ SF eller DF4“ bunnfeste, som også Balmar leverer. Våre dynamoer ble installert på mange forskjellige Volvo allerede. Noen eldre Volvo (som f.eks. TAMD 71) har profilerte bunnfester. Også disse kan plukkes fra hverandre og modifiseres forholdsvis enkelt. Til populære D2-55 (mange på seilbåt) f.eks. brukes både XT170 og evt. XT250. D6 og liknende med serpentine-reim (zikk-zakk) derimot kan forsynes med XT170. Øvrige bunnfester kan ofte modifiseres mekanisk, også forholdsvis enkelt. Ta kontakt i bestillingsprosessen, vi kan hjelpe til med tips. Strammearm/øvre motlager: Det er ikke sjelden at original-strammere kan gjenbrukes. Noen med mindre modifikasjon. Balmar tilbyr også et system som kalles Belt Buddy (se under „Brakett, fester & tilbehør“) Disse er meget undervurdert, også til andre enn installasjoner med dynamoer fra Balmar, og kan gjøre livet nokså mye enklere når det angår reimstramming. Anbefales, les der. Trenger du hjelp? Bare ta kontakt når du er usikker på noe, vi er ikke bare “internett-selger” men hjelper.
Balmar XT
Brukermanual (engelsk .pdf) Datasheed (engelsk .pdf)
12V 170 & 250A 24V 90A
Mounting = hovedfeste. (1) “XX” erstattes med ønsket reimhjul ved bestilling: “DV” = 1/2” dobbelt V, “K6” = K6-flatreim, “K10” = K10-flatreim (2) “KIT” = dynamoen leveres inkludert regulator MC-618 (MC-618-H) og temperatursensor til dynamo og batteri (MCS-TS-A & B) (3) Bruk “Tachometer Signal Stabilizer” (15-TSS) hvis turtallmåleren din ikke kan justeres tilstrekkelig. (4) Alle DF 3.15” Yanmar KIT leveres inkl. BAL-6-0020 Mounting Kit. (5) Yanmar Common Rail og nyere Volvo motorer behøver pulley nr. 61-0050 K6 (6) Yanmar 3YM bruker alternator nummer XT-DF-XX-3YM (XX erstattes med ønsket reimskive, se punkt 1))
...din offisielle importør til produkter fra Balmar
batteri-ladesystemer  strømforsyning  dynamo-teknikk
klikk på bilde og grafik for en større versjon
XT leveres med forskjellige bunnfester
last ned datasheed med alle tekniske data og se effektkurvene.
XT til Volvo Penta